De tijd daarna nam de DR de T1 over en kreeg het nummer VT 133 522. En nam dienst op het laatste stuk van de selkethalbahn. ( Eisfelder Talmühle <-> Hasselfelde ). Later mocht hij ook weer op het stuk Gernrode <-> Straßerg dienst doen. Hij heeft nog even dienst gedaan als "reddingstrein" Met zijn 34 zit plaatsen en 10 staan plaatsen was hij te klein om dienst te doen bij grote drukte.
In 1972 kreeg hij bij de DR het nummer 187 001, onder dit nummer doet hij ook nu dienst bij de HSB
In 2011 is hij weer terug na 3 jaar voor onderhoud in Meiningen. Nu doet de T1 dienst als sonderzug bij HSB
De GHE( Gernrode- Harzgeroder Eisenbahn- Gesellschaft ) kocht in 1933 een 2 assige smalspoor "triebwagen" van de wagonfabrik Dessau en gaf deze treibwagen de naam GHE T1. De T1 heeft een top van 40 km/h. Van deze smalspoortriebwagen is er maar 1 gemaakt .Het bleeft maar bij 1 omdat de GHE het bus verkeer belangrijker vond.
Na de 2de wereldoorlog verbleef de triewagen op het station van Eisfelder Talmülhe. Gelukkig ontsnapte de T1 aan zijn ondergang. De russen wouden schade vergoeding van de WO II, maar de T1 bleef gespaard.